Midsommar och jul...

Jag har funderat på det här ofta... när man firar midsommar och jul så gör man ju på samma sätt... Vi dansar runt en fallosymbol och sjunger samma sånger vid båda tillfällena. Hade inte nordborna mer fantasi än att ha samma fest två gånger per år?

Okej jag vet ju att festerna är gamla för att fira mitt i sommaren och mitt i vintern bara att midvintern har fått döpas om till jul för att de kristna skulle hålla tyst när de tog över landet.

så funderar jag på vilken gud som blir glad när man sjunger små grodorna... och vilken som blir glad av tre små gummor...  eller vi äro musikanter allt i från skaraborg...

Kunde man inte ha haft olika sånger på vintern och sommaren eller hade gudarna blivit arga då? eller gillar vi traditioner så mycket att vi bara "måste" ha samma...

Jag vet inte men jag har aldrig varit något midsommar-fan

Kommentarer
Postat av: Grodguden

Jag blir glad

2007-07-19 @ 15:32:47
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Tomanna

Your website is extremely interesting

2009-05-13 @ 14:16:52
URL: http://tomanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0