I en sal på lasarettet...

Så är jag hemma igen efter nästan ett dygn inom den akuta sjukvården.

Vad som hände? jaha vill ni veta det? otippat..

Jag gick till jobbet glad i hågen, kände mig stark, kände mig redo. Jag och Ingrid gick ut på en promenad med flickorna i gruppen, så sa vi att de fick springa en bit och vi sprang med dem lite. Så fick de springa en liten bit till och jag sprang med och peppade dem ordentligt.
Plötsligt fick jag en ordentlig smärta i magen, det kändes som om hela livmodern försökte hoppa rakt ut. Jag blev illamående och kunde knappt stå upp när vi kom tillbaka till skolan. Jag försökte gå på toaletten men ingen skillnad, låg i fosterställning på golvet, svettades, frös, hade ont.

Tog mig samman efter en stund och gick in till klassrummet dubbelvikt och lade mig på en soffa där en stund. Ingrid tipsade om lärarrummet, gick dit låg i en timme utan någon större förbättring. Ringer pappa för att få råd. Ringer Järva närakut, ingen hjälp där: -Vi har ingen gyn-avdelning, jag rekomenderar att du åker hem och väntar om det blir värre kan du åka till S:t Görans akut.

Ringde pappa igen, bestämde att han skulle komma och hämta mig och köra mig till S:t Göran på en gång istället. Kom dit, tog en nummerlapp. Väntade i ca en halvtimme, kanske mer, kom fram till luckan.
-Hej, jag har ont i magen (förklarar läget lite snabbt)
-Var bor du?
-Sundbyberg.
-För det första hör du inte hit, du får åka till KS, för det andra har vi ingen gyn här.
-VA!? Hur tar jag mig dit då?
-Hur tog du dig hit?
-Skitsamma, jag tar mig dit ändå, hej då.

Gick ut, ringde pappa, grät, ville bara lägga mig ner och dö. Såg en busshållplats, 15 min till nästa buss som inte gick längre än till Fridhemsplan. Jag tog en taxi. 120:- väl investerade pengar.

Kom till KS, kölapp, vänta, berätta läget, urinprov, vänta, blodprov, 2 timmar senare ungefär fick jag ett rum på akuten, en kirurg kom och klämde på magen, AJ.
-Vi skulle behöva göra ett grav-test och det är nog aktuellt att göra ett ultraljud.
-Ehh jag tror inte att ett grav-test är så viktigt för om jag vore gravid så skulle jag bli sjukt förvånad.
-Jaja det har hänt förr fråga jungfru Maria. Haha
-Sant haha.
Hon gick iväg.

Jag låg kvar och väntade, somnade, vaknade, somnade igen, 4 timmar passerade på en smal akut-säng. Då kom en kvinna och sa att det nu var dags att förflytta mig till gyn-akuten för mer undersökning.
Ultraljud och svar på smärtan.
-Du har en cysta här på högra sidan. Den mäter 2,5x3 cm. Det är förmodligen den som läckt ut vätska och blod i buken och orsakar smärtan. Vi tar och lägger in dig och håller dig under lite uppsikt.
-Får jag äta något, jag har inte ätit på 12 timmar nu.
-Hmm ja du kan få äta men om smärtan blir värre måste du fasta. Äggledaren kan vrida sig och då måste vi gå in och vrida rätt den.
-Okej. Dåså.

La mig på en ny säng blev skjutsad upp till Avdelning C14, jag fick sängplats B2 (jag var en banan i pjamas hihi). Fick tre smörgåsar med ost och prickig korv. Sällan har det smakat så gott med smörgåsar, jag höll på att börja gråta.
Försökte sova lite, kvinnan i sängen bredvid snarkade som en bastuba, fick öronproppar, hörde ändå men jag kunde iaf sova lite. Morgon, frukost, smärtlindring utan att jag bett om det, bara att tacka och ta emot. Läkarna gick ronden, sa att de skulle skriva ut mig för att det verkade som att smärtan avtagit något. Ring om det blir värre.

Tack och hej!

Pappa hämtade, stannade och handlade lite mat, fikade lite hemma hos mig, pappa åkte.
Nu är jag här. Ont i magen, trött, ganska uttråkad.
Jag kan tänka mig att bli frisk nu. Känns som om jag fått nog av att vara sjuk nu.
puss

Kommentarer
Postat av: Foffi

I love you. Så nu ringer jag! Puss

2007-03-06 @ 22:21:44
URL: http://foffilie.blogg.se
Postat av: Maja

Men lilla vännen då! Vilken resa! Skönt att höra att du är alive and kicking och vid gott mod trots allt. Jag hör av mig till dig......nu. Pöss!

2007-03-06 @ 23:29:05
Postat av: Rickard

Jag hör tyvärr inte av mig nu men jag ringer en signal från jobbet imorgon. Du vill inte ha en samtal nu, klockan är halv tre på natten och du behöver din sömn. Kram älskling och krya på dig

2007-03-07 @ 02:27:47
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Vardagsfilosofen

Det var som fan... (Säger jag i brist på något vettigt.)

2007-03-07 @ 05:46:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3668
Postat av: Anna

Nu får det vara nog! Ta hand om dig och bli bra! MAssa pussar!

2007-03-07 @ 10:56:27
URL: http://minholk.blogg.se
Postat av: kimen

ta hand om dig nu gumman! sånt där är inte att leka med. o skit vad de säger, om du får ont igen åk in omeledbums.

love you darls´
kram
kim.

2007-03-07 @ 11:55:59
URL: http://kimmono.blogg.se
Postat av: Lollovisen

Tack mina vänner! Jag kämpar på. Har lite ont men det blir bättre och bättre.

2007-03-07 @ 17:52:37
URL: http://lollovisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0