Uppsägningstidens längd...

Jag har en kompis som idag hävdade tre saker:

När man blir uppsagd av sin av sin arbetsgivare får man tre månaders uppsägningstid.

Om man själv säger upp sig har man bara en månads uppsägningstid.

Äldre människor har längre uppsägningstid eftersom de har svårare att få jobb.


Personen blev själv uppsagd idag så jag orkade/ville inte säga att personen har fel så jag sa något mittemellan. Jag sa något om att det nog är något som är förhandlat lokalt om det är så på företaget. Normalt vid provanställning har man en månad åt båda håll men om man är tillsvidare anställd har man tre månader åt båda håll. Vad gällde äldra sa jag inget utan sa jaha, det har jag aldrig hört talas om men visst är det möjligt att det kanske måhända är så... Kände att jag inte kunde börja skratta åt människan just idag.

Vad säger ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0